Meidän kylällä toimi apteekkikin. Tai oikeastaan se oli sellainen lääkekaappi, joka oli yhden kyläläisen talossa, tuvan nurkassa. Sieltä kuitenkin sai jotain lääkkeitä ja tarpeita ostettua, ja apteekiksi sitä tosiaan sanottiin. Taisin yhden kerran lapsuuteni aikana sieltä jotain yskänlääkettä tai vastaavaa käydä mummon pyynnöstä ostamassa, samalla sain ostaa myös apteekin salmiakkia pienen paperipussillisen.

Apteekin väellä oli yksi tyttö, Irmeli. Hän oli useamman vuoden minua vanhempi, en tiedä tarkkaan, minkä ikäinen. Hän oli melko hiljainen ja arka. Kun olin kymmenen ikäinen, luokkakaverini kertoi minulle järkyttävän huhun, jolla selitti Irmelin vetäytyvää ja hieman outoa käyttäytymistä.

Huhun mukaan eräs kylän miehistä, naimisissa ja ainakin yhden lapsen isä, olisi raiskannut Irmelin joen rannassa pari vuotta aiemmin. Ja Irmeli olisi tullut raskaaksi. Mitään muuta en tästä tapahtumasta tiedäkään, ja tosiaan, en edes tiedä, onko se totta, mutta luulen, että ainakin osittain on.. En halunnut kuulla siitä mitään sen enempää, ja kielsin luokkakaveriani puhumasta minulle siitä jutusta yhtään mitään muuta. Se järkytti minua kovasti, ja itse asiassa nykyään haluaisinkin tietää, oliko se totta, vai ihan keksitty juttu. Se on vieläkin minulla silloin tällöin mielen päällä.